سنسور چیست؟

قبل از معرفی سنسور هوشمند چند منظوره، به بررسی سنسور می پردازیم. سنسور یا حسگر، یک مدار الکترونیکی است که قابلیت حس کردن (تشخیص) علائم مختلفی را دارد. پوست دست ما به عنوان یک حسگر لمسی عمل می کند و قادر است جنس، زبری و نرمی و … را تشخیص دهد. عملکرد سنسورها اختصاصی است. برخی از سنسورها برای اندازه گیری دما مورد استفاده قرار می گیرند. سنسور رطوبت میزان رطوبت هوا را اندازه گیری می کند و … .

خروجی سنسورها جهت تحلیل و تصمیم گیری به پردازنده مرکزی ارسال می شود. به عنوان مثال ترموستات ها از سنسور دما برای کنترل دمای محیط استفاده می کنند. در هر لحظه دمای محیط با دمای مطلوب کاربر مقایسه می شود. در صورت پایین تر بودن دما از دمای مطلوب سیستم گرمایش روشن می شود. اگر دما گرم تر از دمای مورد نظر کاربر باشد، سیستم گرمایش خاموش می شود. به این ترتیب شاهد بهینه سازی مصرف انرژی نیز خواهیم بود.

سنسور هوشمند چند منظوره چیست؟

این سنسورها از ترکیب چند سنسور در کنار هم ساخته می شوند. با توجه به نوع سیستم مورد استفاده در خانه هوشمند، کاربرد سنسورها متفاوت خواهد بود. سنسورها در سیستم bms ساختمان نقش کلیدی دارند. اغلب عملیات کنترلی براساس خروجی سنسورها تصمیم گیری می شود. نمونه ای از این تصمیم گیری ها در ترموستات انجام می شود. سنسور هوشمند چند منظوره داده های مختلفی را به مرکز کنترل مخابره می کند.

از جمله سنسورهای مختلف مورد استفاده در خانه هوشمند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سنسورهای دما
  • سنسورهای رطوبت
  • سنسورهای تشخیص حرکت
  • سنسورهای تشخیص شدت نور
  • سنسورهای مگنتی درب و پنجره
  • و …

نکته مهمی که در استفاده از سنسورها حائز اهمیت است، توانایی پشتیبانی سیستم مرکزی خانه هوشمند از آن ها است. برخی از سیستم های هوشمند توانایی پشتیبانی از همه سنسورها را ندارند. این سیستم ها معمولا سنسور هوشمند چند منظوره را نیز کنترل نمی کنند.

سنسور هوشمند چند منظوره فهام

خانه هوشمند فهام در کنار سایر محصولات هوشمند خود اقدام به تولید سنسور هوشمند سه منظوره کرده است. این سنسور با نام ۳*۱ (سه در یک) نیز شناخته می شود. این سنسسور هوشمند چند منظوره قابلیت اندازه گیری همزمان دما، رطوبت و تشخیص حرکت را دارد. خروجی این سنسور مستقیما به رله هوشمند مانگو پلاس متصل می شود. این رله به عنوان مغز متفکر خانه هوشمند فهام، با استفاده از داده های این سنسور تصمیمات متناسب را اتخاذ می کند.

سنسور هوشمند چند منظوره

سنسورهای هوشمند چه کاربردی دارند؟

با توجه به نوع کمیت اندازه گیری شده توسط سنسورها، کاربرد آن ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال خروجی سنسور دما برای کنترل دما مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین می توان از خروجی سنسورها برای تعیین سناریوهای مختلف استفاده کرد. به عنوان مثال اگر قصد آبیاری باغچه را داشته باشید، می توانید برنامه آبیاری را براساس درجه حرارت هوا تنظیم کنید. دراین صورت باغچه شما در هوای خنک آبیاری خواهد شد.

استفاده از سنسور هوشمند چند منظوره قدرت انتخاب شما را بیشتر می کند. همچنین قابلیت کنترل پذیری سیستم نیز افزایش می یابد. با وجود سنسورهای بیشتر، سناریوهای جذابتر و بیشتری نیز می توانید تعریف کنید. در عین حال هر یک از بخش های این سنسور بصورت کاملا مستقل می توانند عمل کنند.

کاربردهای سنسور هوشمند چند منظوره فهام

از قابلیت اندازه گیری دمای این سنسور می توانید جهت کنترل سیستم های سرمایش و گرمایش استفاده کنید. در واقع این سنسور می تواند با برنامه ریزی مناسب به عنوان یک ترموستات هوشمند برای شما عمل کند. سنسور رطوبت نیز می تواند جهت اندازه گیری رطوبت هوا و روشن یا خاموش کردن سیستم تهویه مطبوع مورد استفاده قرار گیرد.

سنسور تسخیص حرکت به کار رفته در سنسور هوشمند چند منظوره فهام، عملکردهای مختلفی دارد. زمانی که شما در منزل حضور دارید، این سنسور می تواند به عنوان یک نگهبان مصرف عمل کند. با تنظیم سناریوی صرفه جویی در مصرف انرژی، در صورتی که ترددی در محیط نباشد لامپ ها خاموش خواهند شد. به عنوان مثال در صورتی که به مدت ۱۰ دقیقه کسی در پذیرایی تر دد نکند، لامپ ها، تلویزیون و … خاموش خواهند شد.

کاربرد دیگر سنسور تشخیص حرکت در زمان عدم حضور شما در منزل است. در این زمان ها با فعال کردن سناریوی امنیتی، می توانید هرگونه ورود غیرمجاز به منزل را کنترل کنید. با تشخیص ورود غیر مجاز سناریوی امنیتی فعال می شود. این سناریو می تواند شامل چشمک زن شدن لامپ ها، به صدا در آمدن آژیر و … باشد. همچنین در صورت نیاز می توانید با افزودن ماژول امنیتی به رله هوشمند فهام، امکان تماس تلفنی یا پیامک را نیز به سیستم اضافه کنید.

فهرست