سیستم صوتی هوشمند فهام و قابلیت های ویژه

سیستم صوتی هوشمند یک تجربه متفاوت از لذت شنیدن موسیقی را برای شما به ارمغان می آورد. کنترل از طریق موبایل و … ، قابلیت زمانبندی پخش و پشتیبانی از ۵۵ بلندگو را دارد

امروزه سیستم صوتی هوشمند به عنوان بخشی از اکوسیستم خانه هوشمند شناخته می شود. اگر چه تمام تولیدکنندگان حوزه هوشمندسازی ساختمان این قابلیت را ارائه نمی دهند. با این وجود علاقه زیاد مشتریان به این قابلیت تولیدکنندگان را به سمت یافتن راهکارهای مناسب سوق داده است. در ادامه به بررسی تاریخچه سیستم صوتی هوشمند و سپس قابلیت های آن خواهیم پرداخت.

تولد سیستم صوت مرکزی

اولین گام در ظهور سیستم صوتی هوشمند با تولد سیستم صوت مرکزی برداشته شد. تا مدت ها دستگاه های صوتی و تصویری به عنوان تنها سیستم های صوتی شناخته می شدند. جهت استفاده از این دستگاه ها کاربر باید نوار کاستو یا سی دی حاوی فایل های صوتی مورد نظر را بر بر روی دستگاه قرار می داد و سپس آن را پخش می کرد. این سیستم ها محدودیت های خاص خود را داشتند. اولین چالش فضایی بود که اشغال می کردند. ساده سازی دکوراسیون داخلی و حذف وسایل اضافی از محیط اولین چالش سیستم های صوتی بود. این قبیل موضوعات منجر به تولد سیستم صوت مرکزی شد.

تاریخچه سیستم صوتی هوشمند در خانه هوشمندسیستم صوت مرکزی چیست؟

سیستم صوت مرکزی متشکل از یک دستگاه پخش کننده و تعدادی بلندگو است که در جاهای مختلف محیط نصب می شوند. دستگاه پخش کننده عموما در اتاق کنترل نگهداری می شود. به عنوان نمونه ای از کاربرد سیستم صوت مرکزی می توان به سیستم های صوتی فرودگاه، ترمینال، بیمارستان و … اشاره کرد. قابلیت های سیستم صوت مرکزی به همراه اهمیت کاهش وسایل موجود در دکوراسیون داخلی، کاربران را به سمت استفاده از آن سوق داد.

در این سیستم ها تعدادی بلندگوی سقفی (توکار) در بخش های مختلف خانه نصب می شود. دستگاه پخش با توجه به توان و کیفیت خروجی ممکن است ابعاد متفاوتی داشته باشد. این دستگاه را نیز می توان در داخل یک کابینت نگهداری کرد. چالش اصلی استفاده از سیستم صوت مرکزی دسترسی و کنترل سخت آن است. برخلاف سیستم صوتی هوشمند جهت کنترل سیستم غیر هوشمند باید به محل دستگاه مراجعه کنید و تغییرات مورد نیاز را به صورت دستی اعمال کنید.

در جستجوی سیستم صوتی هوشمند

سیستم صوت مرکزی در کنار مزایایی که دارد، یک عیب اساسی دارد. جهت کنترل پخش موسیقی هربار باید به محل دستگاه مراجعه کنید. حال اگر دستگاه در محلی باشد که دسترسی به آن سخت باشد، این مشکل دوچندان می شود. راهکاری که طراحان برای این چالش اندیشیده اند، کنترل سیستم صوتی از راه دور است. اولین راهکار استفاده از ریموت کنترل است. به کمک ریموت کنترل می توان سیستم صوت مرکزی را از راه دور کنترل کرد. چالش استفاده از ریموت، تعداد زیاد ریموت کنترل های موجود برای دستگاه های مختلف است.

دومین راهکار استفاده از تلفن همراه برای کنترل سیستم صوتی است. این راهکار منجر به تولد سیستم صوتی هوشمند شد. در حال حاضر سیستم های صوتی ای در بازار موجود است که به عنوان آمپلی فایر بلوتوثی شناخته می شوند. با استفاده از این سیستم ها کاربر قادر است موسیقی مورد علاقه خود را از طریق بلوتوث برای سیستم صوت مرکزی ارسال کند. محدودیت این سیستم ها در برد بلوتوث است. فناوری بلوتوث برد محدودی دارد و این موضوع دسترسی به سیستم را محدود می کند.

سیستم صوتی هوشمند متولد می شود!!!

در راستای رفع ایرادات سیستم صوت مرکزی و آمپلی فایر بلوتوثی، سیستم صوتی هوشمند متولد شد. در طراحی این سیستم ها کوشش شده است تمام محدودیت های سیستم های قبلی برطرف شود. این سیستم ها مانند سایر تجهیزات خانه هوشمند از طریق اپلیکیشن موبایل کنترل می شوند. این موضوع به کاربر امکان می دهد بدون محدودیت فاصله از هرجای دنیا که بخواهد سیستم خود را کنترل کند. علاوه بر این امکان کنترل از طریق ریموت نیز در برخی سیستم ها فراهم شده است. برای استفاده از این سیستم ها کافی است باندهای سقفی را به خروجی ماژول متصل کنید. سپس با نصب یک کارت حافظه یا فلش حاوی فایل های مورد علاقه آن ها را پخش کنید.

سیستم صوتی هوشمند خانه هوشمند فهام

خانه هوشمند فهام در کنار سایر امکانات هوشمندسازی ساختمان، سیستم صوتی هوشمند نیز عرضه می کند. این ماژول هوشمند را می توانید به صورت مستقل و یا به صورت تجمیع شده با رله هوشمند مانگو پلاس تهیه کنید. چنانچه ماژول شما با سیستم خانه هوشمند تجمیع شده باشد در داخل تابلو برق نصب می شود. در صورت استفاده از ماژول مستقل می توانید آن را در هر جای خانه نصب کنید.

نصب و راه اندازی ماژول صوت فهام

مانند سایر تجهیزات هوشمندسازی ساختمان، نصب و راه اندازی سیستم صوتی هوشمند نیز بسیار راحت است. این ماژول (چه روی رله باشد و چه مستقل) دارای دو ترمینال خروجی است. کافی است دو رشته سیم متصل به بلندگوی سقفی را به این ترمینال ها متصل کنید. پیشنهاد می کنیم حداقل دو عدد بلندگو (یکی برای پذیرایی و دیگری آشپزخانه) به سیستم متصل کنید. اتصال بلندگوها به یکدیگر به صورت موازی انجام می شود. این ماژول قادر است تا حداکثر ۵۵ بلندگوی سقفی را بدون کاهش کیفیت صدا پشتیبانی کند.

اگر تعداد بلندگوی بیشتری نیاز دارید هنگام سیم کشی به جای دو رشته سیم،‌از سه رشته سیم استفاده کنید. با این ترتیب می توان اتصال بلندگوها را به صورت ترکیب سری  – موازی انجام داد و تعداد بلندگوی قابل پشتیبانی را افزایش داد. جهت سیم کشی بلندگوها می توانید از سیم تلفنی یا سیم سفید ۵/۰ * ۲ استفاده کنید. جهت کاربری بهتر پیشنهاد می کنیم از سیم ۵/۱ * ۲ برای سیم کشی استفاده کنید.

معرفی فلش به سیستم نیز کار راحتی است. زمانی که برای اولین بار فلش را روی سیستم نصب می کنید، پس از شناسایی شروع به پخش فایل صوتی می کند. اینکار به منظور اطمینان از نصب صحیح و خوانده شدن فلش توسط سیستم صورت می گیرد. از این پس به راحتی می توانید به کمک اپلیکیشن سیستم صوتی هوشمند خود را کنترل کنید.

فرمت های قابل پشتیبانی

فایل های صوتی با فرمت ها بسیار متنوعی قابل ذخیره سازی هستند. از جمله فرمت های متعارف برای ذخیره سازی فایل های صوتی می توان به mp3 و waw اشاره کرد. سیستم صوتی هوشمند فهام از دو فرمت یاد شده پشتیبانی می کند. بنابراین هنگام ذخیره فایل های صوتی در فلش دقت کنید فرمت فایل ها قابل پشتیبانی باشد.

امکانات سیستم صوتی هوشمند فهام

از جمله امکانات جذاب این ماژول هوشمند، قابلیت زمانبندی پخش فایل های صوتی است. کاربر قادر است پس از انتخاب فایل صوتی مورد نظر، زمان دقیق پخش آن را تعیین کند. اگر در یک جشن تولد قصد غافلگیر کردن عزیزانتان را داشته باشید این سیستم به کمک شما می آید. و یا اگر قصد پخش اذان یا تنظیم هشدار صوتی داشته باشید می توانید روی این ماژول حساب کنید.

از جمله چالش هایی که کاربران در استفاده از سیستم صوتی هوشمند (و یا غیر هوشمند) با آن مواجه می شوند،‌عدم ذخیره سازی تنظیمات سیستم است. یعنی با هربار خاموش کردن سیستم تنظیمات کاربر از بین می رود. این تنظیمات شامل حجم صدا (ولوم) و فایل در حال پخش است. به منظور رفع این مشکل، تنظیمات سیستم صوتی خانه هوشمند فهام در حافظه بلندمدت ذخیره می شود. بدین ترتیب با خاموش شدن سیستم تنظیمات از بین نمی رود. هر بار که سیستم را فعال کنید، موسیقی از همان جایی که متوقف شده و با همان حجم صدای قبلی شروع به پخش شدن می کند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و سفارش محصول با ما تماس بگیرید .

فهرست