ماژول نورپردازی هوشمند، دکوراسیون دلخواه شما

اگر دوست دارید رنگ نورپردازی را به دلخواه خود تغییر دهید، کافی است ماژول نورپردازی هوشمند فهام را به نوارهای نوری خود وصل کنید به همین راحتی …

سیستم های نورپردازی هوشمند بخشی از تجهیزات خانه هوشمند هستند. امروزه نورپردازی جایگاه ویژه ای در معماری و طراحی داخلی پیدا کرده است. توسعه تکنولوژی سبب تولید لامپ های فوق کم مصرف LED شده است که توانایی انتشار طول موج های مختلف را دارند. طیف نورهای تولید شده توسط این لامپ ها تمام بازه نور مرئی را پوشش می دهد. نور مرئی بخشی از طیف امواج الکترومغناطیسی است که چشم انسان قادر به دیدن آن هاست.

طول موج طیف مرئی بین ۳۸۰ تا ۷۴۰ نانومتر است. در این بازه طول موج، ۷ طیف رنگی قابل رویت هستند. رنگ های بنفش، نیلی، آبی، سبز، زرد، نارنجی و قرمز رنگ های موجود در این طیف هستند. رنگین کمان زیبایی که پس از باران تشکیل می شود نیز همین رنگ ها را به ما نشان می دهد.

سایر رنگ هایی که با چشم می بینیم حاصل ترکیب های متفاوت این ۷ رنگ است. به عنوان مثال رنگ سفید حاصل ترکیب هر هفت رنگ رنگین کمان است. با عبور نور سفید از یک منشور طیف هفت رنگ آن نمایان خواهد شد. حتی تشکیل رنگین کمان نیز حاصل از شکست نور سفید در اثر عبور از قطرات ریز باران و رطوبت موجود در هواست.

انواع سیستم های نورپردازی

در حال حاضر لامپ های نواری رنگی (شیلنگ نوری) جهت نورپردازی مورد استفاده قرار می گیرند. LED های موجود بر روی این نوارها وظیفه تولید نور را برعهده دارند. به طور کلی این لامپ های فوق کم مصرف در انواع تک رنگ، مولتی کالر (چند رنگ) و RGB تولید می شوند. سیستم نورپردازی هوشمند قادر است لامپ های RGB را کنترل کند.

لامپ های تک رنگ تنها قادر به تولید یک طول موج مشخص هستند. از آنجا که هر طول موج مبین یک رنگ خاص است، این لامپ ها تنها یک رنگ منتشر می کنند. لامپ های چند رنگ قادرند رنگ های متنوعی منتشر کنند برخی از آن ها ۳ رنگ و برخی ۷ رنگ منتشر می کنند. نوع دیگری از لامپ ها با نام RGB شناخته می شوند. این لامپ ها با ترکیب سه رنگ آبی (B)، قرمز (R)، و سبز (G) قادرند تا ۱۶ میلیون رنگ مختلف را منتشر کنند. این همان تکنولوژی به کار رفته در صفحه نمایش موبایل ها و تلویزیون است که رنگ بندی های متنوع را به ارمغان می آورد.

نورهای رنگی چگونه تشکیل می شوند؟

قبل از پرداختن به عملکرد سیستم نورپردازی هوشمند توضیح مختصری درباره تشکیل نورهای رنگی بیان می کنیم. از رنگ های آبی، قرمز و سبز به عنوان سه رنگ اصلی یاد می شود. براساس مطالعات انجام شده تمام رنگ های موجود در طبیعت را می توان با ترکیب این سه رنگ تولید کرد. جهت ساخت ترکیب رنگ های مختلف، شدت نورهای سه گانه دستخوش تغییر می شوند. در واقع هر پیکسل رنگی که قرار است بر روی صفحه نمایش داده شود، دارای سه مولفه رنگی آبی، قرمز و سبز است. هر مولفه با یک عدد تعیین می شود که نشان دهنده شدت رنگ است. به منظور ذخیره سازی عکس ها در حافظه نیز از همین روش استفاده می شود.

سیستم نورپردازی هوشمندعملکرد سیستم نورپردازی هوشمند و غیر هوشمند

اساس کار سیستم های نورپردازی (چه هوشمند و چه غیر هوشمند) بر کنترل شدت نورهای سه گانه است. زمانی که یک رنگ توسط کاربر انتخاب می شود، سیستم آن را به مولفه های آبی، قرمز و سبز تفکیک می کند. سپس با تنظیم شدت هریک از سه نور موجود، رنگ مورد نظر را تولید می کند. شیلنگ های نوری RGB دارای ۴ ورودی هستند. یکی از این ورودی ها مشترک است و دیگر ورودی ها هرکدام به یک رنگ اختصاص دارند. سیستم های نورپردازی غیر هوشمند به دو شکل موجودند. گروهی از آن ها تعداد مشخصی از رنگ ها را در حافظه خود ذخیره کرده اند. کاربر به کمک یک کلید می تواند رنگ را تغییر دهد.

محدودیت سیستم های یاد شده در تعداد رنگ قابل انتخاب توسط آن هاست. سیستم نورپردازی هوشمند به منظور از بین بردن این محدودیت ها تولید شده است. به کمک سیستم نورپردازی هوشمند قادر خواهید بود رنگ مورد علاقه خود را از بین ۱۶ میلیون رنگ مختلف انتخاب کنید. این سیستم ها که در خانه هوشمند مورد استفاده قرار می گیرند به کاربر امکان می دهند به کمک اپلیکیشن موبایل نور مورد نظر خود را تنظیم کند. کافی است وارد بخش تنظیم نور اپلیکیشن شوید و نور مورد نظر خود را انتخاب کند.

سیستم نورپردازی هوشمند فهام

یکی از محصولات خانه هوشمند فهام، سیستم نورپردازی هوشمند است. این ماژول هوشمند قابلیت نصب در داخل تابلو برق را دارد. همچنین می توانید آن را در داخل گچ بری و کنار شیلنگ های نوری قرار دهید. این ماژول قادر است تنوع رنگی تا ۱۶ میلیون رنگ را به کاربر عرضه کند. این ماژول را می توانید به رله هوشمند مانگو پلاس متصل کنید یا به صورت مستقل از آن استفاده کنید.

توان خروجی و کاربرد

این ماژول هوشمند قادر به راه اندازی شیلنگ های نوری تا طول ۱۰۰۰ متر است. این میزان از پوشش دهی نیاز شما را برای هر پروژه ای برآورده می کند. فرقی نمی کند قصد نورپردازی نمای ساختمان را داشته باشید یا دکوراسیون داخلی! کافی است نوارهای نوری با به خروجی ماژول متصل کنید.

کنترل ماژول نورپردازی هوشمند فهام

این ماژول همانند سایر بخش های خانه هوشمند فهام از سه طریق قابل کنترل است. روش اول کنترل از طریق اپلیکیشن موبایل است. این ساده ترین راه برای تغییر نور محیط است. کافی است صفحه اپلیکیشن را باز کنید و نشانگر را بر روی رنگ مورد نظر خود قرار دهید به همین راحتی. تا زمانی که اقدامی برای تغییر دوباره رنگ انجام نداده اید، این رنگ در حافظه سیستم باقی خواهد ماند.

روش دوم کنترل ماژول نورپردازی هوشمند به کمک ریموت کنترل است. شاید همه افراد علاقه مند به تغییر رنگ با موبایل نباشند. راهکار فهام برای این گروه از افراد استفاده از ریموت کنترل است. تعداد زیادی رنگ به صورت پیش فرض در حافظه سیستم ذخیره شده است. با هر بار فشردن دکمه ریموت این رنگ تغییر می کند.

آیا نصب و راه اندازی ماژول نورپردازی هوشمند فهام راحت است؟

خوشبختانه پاسخ این سوال مثبت است.  برای نصب این ماژول کافی است سیم های نوار نوری را به خروجی ماژول هوشمند فهام وصل کنید . سپس اپلیکیشن خانه هوشمند فهام را بر روی موبایل خود نصب کنید. وای فای موبایل را روشن کنید و به ماژول نورپردازی فهام متصل شوید. از این پس با باز کردن اپلیکیشن و اتخاب رنگ مورد نظر، دکوراسیون داخلی خانه به رنگ مورد علاقه شما تغییر خواهد کرد.

فهرست